Kako je Ryanair preuzeo liniju Zagreb – Dublin od Croatia Airlinesa


Na portalu Simple Flying za kojeg piše novinar Jakov Fabinger, objavljena je zanimljiva analiza o tome kako irski Ryanair postepeno preuzima liniju Zagreb – Dublin na kojoj je s redovnim prometom prva krenula Croatia Airlines.

Izvor: croatiaaviation

Od svih linija Ryanaira iz Zagreba, jedna je jedinstvena: linija Zagreb – Dublin. Ova je linija jedina za koju irski avioprijevoznik nije mogao dobiti poticaje koje je nudila Međunarodna zračna luka Zagreb. Također je jedina na kojoj Ryanair izbjegava prodaju karata po promotivnim cijenama kao što to čini na drugim linijama iz Zagreba. Neka odredišta, poput Bratislave, Milana Bergama, Dusseldorfa i Brindisija, učestalo se prodaju za manje od 10 eura (11 dolara) po smjeru. Dublin se nikada ne prodaje za manje od 20 eura (21 dolar).

Čini se da se Ryanairov rizik oko ove linije ipak isplatio. Irski avioprijevoznik postupno izbacuje Croatia Airlines iz igre.

Zašto je Ryanair uspješniji?

Croatia Airlines pokrenula je liniju Zagreb – Dublin 3. svibnja 2018. godine s dva leta tjedno, a na njoj prometuju zrakoplovi tipa A319. Hrvatski je avioprijevoznik imao monopol na ovoj liniji sve dok redovne letove na istoj nije pokrenuo Ryanair, 02. prosinca 2021. godine. Letovi prometuju tri puta tjedno, a u ožujku je bio nadodan i četvrti let tjedno.

Uvođenje iste linije od strane Ryanaira odvelo je Croatia Airlines u probleme oko borbe za putnike na istoj liniji iz više razloga:

  • manje frekvencija Croatia Airlinesa u odnosu na Ryanair (dva naspram tri leta tjedno) čime putnici imaju veću fleksibilnost putovanja kod irskog avioprijevoznika,

  • značajno skuplje cijene aviokarata kod Croatia Airlinesa obzirom na drugačiji način poslovanja,

  • mala razlika u ponuđenom proizvodu, pri čemu i Croatia Airlines i Ryanair naplaćuju predanu prtljagu, a oba naplaćuju i odabir sjedala. Besplatni obrok Croatia Airlinesa u ekonomskoj klasi je vrećica keksiju i mala bočica vode,

  • duga rotacija na navedenoj liniji (prosječno vrijeme leta od gotovo dva i pol sata) značilo je da Croatia Airlines ne može ponuditi let za Dublin tako da se na njega povezuju drugi regionalni letovi, pa je vrlo mali potencijal za transferne putnike. Time je Croatia Airlines također osuđena na point-to-point putnike, što su ujedno i putnici Ryanaira.

Croatia Airlines ima određene prednosti u odnosu na Ryanair na ovoj liniji, kao što je code-share ugovor s američkim United Airlinesom, kao i članstvo u Star Alliance grupaciji, no code-share ugovori s Unitedom dostupni su i preko drugih europskih čvorišta, poput, primjerice, Frankfurta. Također nudi poslovnu klasu koju Ryanair ne nudi, a također još nudi i bazični besplatni catering na međunarodnim letovima. Ipak, razlika u cijeni je velika u odnosu na ponuđeno.

Croatia Airlines se postepeno povlači s linije

Iz svih spomenutih razloga Croatia Airlines trenutno se bori s Ryanairom na ovoj liniji, no Ryanair polako osvaja tržište. Nakon što je irski prijevoznik u prosincu 2021. obavio svoj prvi let Zagreb – Dublin, Croatia Airlines je u siječnju 2022. privremeno prekinula liniju. Za Dublin je nastavila letjeti 31. ožujka ove godine.

Nadalje, prošlog je tjedna Croatia Airlines objavila da će suspendirati liniju između Zagreba i Dublina u razdoblju od 10. lipnja do 26. rujna, a za to će vrijeme prometovati na liniji Split – Dublin – Split. To je dio šire promjene reda letenja koju zrakoplovna kompanija radi ovog ljeta, premještajući kapacitete iz Zagreba u splitsku zračnu luku.

Croatia Airlines je također otkazala određene letove na liniji između Zagreba i Dublina u travnju i svibnju ove godine, smanjujući frekvenciju s tri na dva tjedna leta. Prijevoznik sada drži otvorenu prodaju za letove između Zagreba i Dublina za travanj, svibanj, početak lipnja, te zatim ponovno od kraja rujna. Ostaje za vidjeti hoće li prijevoznik održati liniju kao cjelogodišnju u zimskom redu letenja 2022./2023. s obzirom na pritisak irskog prijevoznika. Unatoč popustu kojeg ovaj prijevoznik nudi, i dalje su letovi Croatia Airlinesa skuplji u odnosu na irski Ryanair.

Također će biti zanimljivo vidjeti koje će nove poteze Ryanair napraviti na ovoj liniji u bliskoj budućnosti, te hoće li povećati kapacitet i tako dodatno uzeti putnike Croatia Airlinesa.