Croatia Airlines objavio katastrofalne rezultate za prvih 9 mjeseci


Nacionalni zračni prijevoznik ponovno je zabilježio ogromne gubitke u poslovanju u prvih 9 mjeseci i to u godini kad ostali prijevoznici bilježe koliko-toliko pozitivne rezultate s obzirom na pandemiju COVID19 piše avioradar.hr

Tako je u onom važnom segmentu, međunarodnom prijevozu, uspio zabilježiti manji broj putnika (-3 %) nego tragične 2020. godine iako je imao 11 % više letova.

Popunjenost zrakoplova mu jedva prelazi 50 % iako su se operacije većinom odvijale manjim zrakoplovima DASH8 Q400 sa 76 sjedala. Nerijetko je broj članova posade bio jednak broju putnika. 

Apsolutnu nekonkurentnost Croatia Airlinesa jasno pokazuje činjenica da je na letovima gdje ima konkurenciju, prevozio i do 40 % manje putnika, a tu ne pričamo o niskobudžetnim prijevoznicima. Na tim letovima su brojevi poražavajući.

Simboličan primjer je let iz Beča za Split koji su na isti dan, 9. kolovoza, odradili Croatia, Austrian i Wizz Air, a popunjenost je bila sljedeća: 

  • Austrian – 160 putnika
  • Wizz – 170 putnika
  • Croatia – 12 putnika

Kada smo upitali kako je moguće da je let Croatia Airlinesom na istoj ruti i isti dan skuplji dva i pol puta naspram Austrianovog, iz Croatia Airlinesa su nam odgovorili:

“Cijene karata koje nudi Croatia Airlines konkurentne su cijenama prijevoznika istog modela poslovanja. Podsjetimo, Croatia Airlines je full service prijevoznik te kao i drugi slični prijevoznici, partneri ili konkurenti, dio usluga prodaje odvojeno, a dio je uključen u cijenu karte.”

Pojam konkurentnosti koji imaju u CTN-u očito nije isti kao kod ostatka svijeta. 

No, u tom primjeru smo uzeli usporedbu s “legacy” prijevoznikom kao što je i CTN. Kad usporedite s niskobudžetnim, razlika u cijeni karata doseže i do 6 puta.

Prazni zrakoplovi nisu rijetkost za Croatia Airlines. Prijevoznik se s tim i otvoreno hvali. 

Čak nazivaju “nagradom”.

Kao što se i uprava hvali kako je plaćena ekipa iz Bostona za odraditi njen posao i objasniti joj kako treba poslovati. 

No, nije sve tako crno. Naime, CTN će kupiti 15 novih zrakoplova i pomladiti flotu. Ne znamo kojim novcima, ali eto, takav je plan. 

Kao što je plan iznimno zaduženom i ovršenom Hrvatu kupiti novi Audi Q8 sebi, S7 supruzi i omanju jurilicu svom sinu.

Čak se izvode predstave  na zračnoj luci Zagreb gdje se dovode Airbus A220 i Embraeri kako bi se neodlučna uprava odlučila gdje će potrošiti novce koje nema. 

Nešto kao što onaj prosječan Hrvat u Audi salonu bira boju presvlaka za sjedala u svom Q8 u koji nikad neće sjesti. 

Ali smanjili su gubitke u odnosu na lani kad su letjeli minimalno. Smanjili su ih preko leđa zaposlenika. 

U nastavku donosimo priopćenje nacionalnog prijevoznika:

“Poslovanje Croatia Airlinesa i u prvih devet mjeseci ove godine bilo je pod značajnim utjecajem pandemije koronavirusa koja i dalje snažno utječe na sve aspekte gospodarskih i društvenih aktivnosti u Republici Hrvatskoj i svijetu te očekivano uzrokuje pad potražnje za uslugama zračnog prijevoza, a što se posljedično odražava na financijsko poslovanje tvrtke, kao i avioindustrije u cijelosti. Unatoč tome, u razdoblju siječanj – rujan 2021. godine ostvaren je operativni gubitak od 147 milijuna kuna koji s neto rezultatom financiranja daje neto gubitak od 167 milijuna kuna, što je pozitivan pomak od 76,6 milijuna kuna, odnosno 31 posto bolji rezultat u odnosu na isto razdoblje prethodne godine. 

Zrakoplovi Croatia Airlinesa u razdoblju od siječnja do rujna  2021. godine obavili su ukupno 11.728 letova (11 posto više u odnosu na 2020. godinu), dok je struktura naleta bila prilagođena potrebama prometa te je naglasak bio na korištenju flote Dash 8-Q400, čiji je nalet povećan za 20 posto u usporedbi s istim razdobljem lani.

Ukupno je prevezeno 4 posto više putnika (556.499 putnika) u odnosu na prvih devet mjeseci 2020. godine, što je rezultat otvaranja mnogih država za turistička putovanja tijekom ljeta. Broj putnika u domaćem redovitom prometu veći je za 18 posto (168.518 putnika), u međunarodnom redovitom prometu zabilježeno je 3 posto manje putnika (373.242 putnika), dok je izvanrednom (charter) prometu prevezeno 14.700 putnika, što je za jedan i pol puta više u odnosu na isto razdoblje lani. Putnički faktor popunjenosti (PLF) iznosio je 50,7 posto te je na istoj razini ostvarenja u istom razdoblju 2020. godine. 

Operativni prihodi ostvareni su na višoj razini u usporedbi s istim razdobljem 2020. godine, što je rezultat rasta putničkih prihoda i ostalih prihoda iz poslovanja. Putnički prihodi veći su za 11 posto (+44,4 milijuna kuna). Povećana potražnja u ljetnoj sezoni dovela je do rasta prometa i putničkih prihoda, ponajprije u trećem tromjesečju u odnosu na treće tromjesečje 2020. godine. Konkretno, putnički prihodi u trećem kvartalu ove godine porasli za 115 milijuna kuna (+ 77 posto) u odnosu na isto razdoblje lani, no u usporedbi s trećim tromjesečjem 2019.g. manji su za 51 posto, što potvrđuje činjenicu da će trebati još neko vrijeme da se avioindustrija vrati na brojke prije pandemije koronavirusa. 

Operativni troškovi u prvih devet mjeseci niži su za 1 posto u usporedbi s istim razdobljem 2020. godine. Unatoč višoj razini prometa, rastu broja letova i ostvarenih blok sati za 11 posto te rastu broja putnika za 4 posto, na niže operativne troškove utjecao je nastavak provođenja mjera na razini kompanije kao što su smanjenje bruto primanja zaposlenika za 15 posto, operativne mjere optimizacije reda letenja te provođenje ostalih rigoroznih mjera štednje. 

Međunarodna udruga za zračni promet (IATA) prognozira da bi se zračni prijevoz tek 2024. godine mogao vratiti na razinu prije pojave krize, a pritom predviđa da će zrakoplovne kompanije u 2021. godini prevesti oko 2,3 milijarde putnika, što je 26 posto više u odnosu na na 2020. godinu, ali i 50 posto manje u odnosu na 2019. godinu.

U ljetnoj sezoni Croatia Airlines obavljao je letove iz Zagreba u 14 europskih odredišta, splitska zračna luka bila je povezana s 12 inozemnih odredišta, a Dubrovnik sa šest međunarodnih odredišta. Potkraj svibnja uvedena je nova sezonska linija Split – Prag, a u lipnju je ponovno uspostavljena i sezonska linija Rijeka – München. Kako bi se osigurala povezanost i snažno podržao turistički proizvod Republike Hrvatske, Croatia Airlines je tijekom ljetne sezone na letovima iz europskih odredišta prema Hrvatskoj ponudio više od 80.000 sjedala mjesečno. Osim širenja međunarodne mreže letova, tvrtka je nastavila osiguravati i zračnu povezanost hrvatskih gradova i regija svojim letovima u domaćem redovitom prometu između zračnih luka Zagreb, Split, Dubrovnik, Osijek, Zadar, Pula i Brač. 

Tijekom čitavog razdoblja zdravstvene krize Croatia Airlines i dalje kontinuirano prilagođava ponudu letova na temelju svakodnevnog praćenja epidemiološke situacije i konkretne potražnje na pojedinim tržištima, a u skladu s tim provodi se i optimizacija reda letenja u pogledu tjednih frekvencija i kapaciteta zrakoplova. 

U predstojećem zimskom redu letenja (počinje 31. listopada), planirani su redoviti međunarodni letovi iz Hrvatske u 13 europskih odredišta, a putnicima će biti na raspolaganju ukupno 17 međunarodnih linija. Pritom kompanija planira ponuditi više linija, tjednih letova i raspoloživih sjedala u odnosu na lanjsko zimsko razdoblje.” – pišu iz Croatia Airlinesa.