Uzbuna u Croatia Airlinesu zbog Ryanaira


‘Nedopustivo je da mi financiramo njihov ulazak na naše tržište!‘ – Croatia Airlines od MZLZ-a sad traži usklađivanje ugovorenih uvjeta usluga s uvjetima ponuđenim Ryanairu

Iz Croatia Airlinesa su se danas oglasili s priopćenjem u kojem poručuju kako je nedopustivo da nacionalni avioprijevoznik financira ulazak novih konkurenata na hrvatsko tržište. Od MZLZ-a Croatia Airlines sada traži usklađivanje ugovorenih uvjeta usluga s uvjetima ponuđenim Ryanairu. Kako je objavljeno iz Croatia Airlinesa, dogovoren je sastanak na kojem bi se trebalo pregovarati o tome.

Priopćenje Croatia Airlinesa:

Nakon što su 30. ožujka o.g. Međunarodna zračna luka Zagreb i Ryanair najavili otvaranje baze irskog avioprijevoznika u Zagrebu, Croatia Airlines kao najveći dugogodišnji korisnik usluga MZL Zagreb s više od 50 posto udjela u njezinom godišnjem putničkom prometu, od svojih partnera traži usklađivanje ugovorenih uvjeta usluga zračne luke s boljim komercijalnim uvjetima od onih koje je dobio novi konkurent u Zagrebu, irski Ryanair. Očekuje se da će se na sastancima koji predstoje dogovoriti bolji uvjeti za Croatia Airlines.

Veliki broj snažnih konkurenata tržišna je realnost s kojom se Croatia Airlines u poslovanju suočava od svog osnutka i u tome uistinu nema ničega spornog, no nedopustivo je da nacionalni avioprijevoznik financira ulazak na tržište novih prijevoznika.

Konkretno, po uvjetima ponuđenim Ryanairu nacionalni avioprijevoznik Croatia Airlines bi u 2019. godini platilo usluge MZLZ-a 135,384.105 kuna manje od stvarno plaćenih iznosa, što bi istodobno značilo da bi tvrtka, umjesto iskazanog neto gubitka od oko 80 milijuna kuna, u toj godini iskazala neto dobit veću od 55 milijuna kuna.

Uvjeti koji su ponuđeni Ryanairu sukladni su informacijama s internetskih stranica MZL Zagreb, a na kojima se nalazi nedavno objavljen Model poticaja rasta prometa (Growth Incentive Model), koji je bio preduvjet za dolazak Ryanaira.

Zaprati naš instagram za više priča s putovanja —> OVDJE

Navedeni Model poticaja rasta prometa, naime, izričito navodi kako su postojeće rute definirane (po kodu IATA-e) u Dodatku A predmetnog dokumenta te da se sve ostale rute koje nisu navedene u tom dodatku smatraju nepostojećima. Zanimljivo je primijetiti da se upravo navedeni kodovi IATA-e odnose na aerodrome, a ne na lokacije, odnosno regije i gradove u kojima se nalaze, čime se kamuflira namjera MZLZ-a da se na ista tržišta neometano instaliraju novi prijevoznici, kojima se izravno pogoduje povoljnijim uvjetima. Dakle, model poticaja kamuflira najavljeno prometovanje Ryanaira i u destinacije u koje leti Croatia Airlines (i drugi prijevoznici).

Kako ponuda MZLZ-a još uvijek nije primljena unatoč hitnoj reakciji Croatia Airlinesa i održanom sastanku, Croatia Airlines svjesna postojeće zakonske regulative upozorava hrvatsku javnost na narušavanje ravnopravne tržišne utakmice i potencijalno štetno djelovanje zbog očitih interesa uključenih strana.

Za učinkovito tržišno natjecanje medu poduzetnicima na određenim tržištima, potrebno je svima osigurati jednake mogućnosti pristupa i opstanka na tržištu, što se ostvaruje kroz domaću, ali i međunarodnu zakonodavnu regulativu, osobito na razini Europske unije. Mjerodavno tržište u konkretnom su slučaju gradovi i regije, rute i destinacije u koje se leti, a koji su dio Ryanairove najave: Bruxelles, Frankfurt, London, Pariz i Rim, Milano, München i Oslo). Sva navedena tržišta Croatia Airlines samostalno je razvijala i u njih ulagala godinama, a u neka i desetljećima.

Pridruži nam i u Viber grupi – Putoholičari –> OVDJE

Cijenimo nastojanja MZLZ u cilju osiguravanja novog prometa, ali isključivo na temeljima nepristranosti, istim reguliranim uvjetima za sve kompanije i bez pogodovanja. Ujedno očekujemo da MZLZ na isti način izađe ususret Croatia Airlinesu te da se uvjeti usklade s onima koje će ostvariti Ryanair, uzimajući u obzir broj linija i prevezenih putnika. Neodobravanje istih, odnosno još većih popusta Croatia Airlinesu s obzirom na količinu prometa i broj destinacija, ugrožava ravnopravno tržišno natjecanje i svjesno nanosi izravnu štetu nacionalnom avioprijevozniku koji je u većinskom vlasništvu Republike Hrvatske – ističe se u Croatia Airlinesu i dodaje: – Prema dostupnim informacijama i sagledavajući gornje navedeno, a s obzirom na to da je Croatia Airlines u 2020. godini ostvarila tržišni udio u ukupnom prometu MZLZ-a od 62 posto prevezenih putnika, želimo istaknuti da Croatia Airlines ne smatra potrebnim financirati svoju konkurenciju te očekuje da će što prije postići dogovor s MZLZ oko boljih komercijalnih uvjeta, kako bi hrvatskoj javnosti i svojim putnicima osigurala ono što s pravom i očekuju.

Croatia Airlines tijekom cjelokupnog razdoblja epidemiološke krize nije prekinula prometovanje ni u jednom trenutku, za razliku od svih ostalih avioprijevoznika koji su u izvanrednim okolnostima (ožujak 2020.) nestali s hrvatskog tržišta. Nakon što je od početka travnja do početka svibnja 2020. godine obavljao samo jedan let na dan (Zagreb – Frankfurt – Zagreb), nacionalni avioprijevoznik investira u postupnu obnovu prometa povećavanjem broja destinacija i frekvencija sukladno tržišnoj potražnji.

Konačno, treba podsjetiti da je Croatia Airlines u razdoblju 2016.-2019. otvorio deset potpuno novih destinacija iz Zagreba (Sankt Petersburg, Lisabon, Bukurešt, Oslo, Helsinki, Stockholm, Dublin, Prag, Milano, Mostar) za što je od MZL Zagreb dobio ukupno 1,459.521 kuna poticaja, a Ryanair godišnje za dvanaest ruta, od kojih većina nije nova, dobiva 30 puta veće poticaje. Također, Ryanair je otvaranje svoje baze u Zagrebu najavio s tek dva zrakoplova, dok ih nacionalni avioprijevoznik Croatia Airlines posjeduje 6 do 7 puta više, odnosno 12 do 14 baziranih zrakoplova kojima uspješno leti već desetljećima, držeći se pritom najviših sigurnosnih i profesionalnih standarda, stoji u priopćenju.