Najbrži avioni na svijetu – Top 3


Iako niti jedan nije putnički i niti jedan više nije u upotrebi ovo je top 3 lista najbržih aviona koji su postojali

3. Lockheed YF-12

Krajem 1950-ih razvijen je YF-12, prototip čija je namjena bila presretati neprijateljske zrakoplove koji bi se kretali brzinama iznad 3 maha. Prvi let je bio 1963. godine i tijekom testiranja postigao brzinu od 3,2 maha (3.520 km/h) te visinu od 24,5 km. Iako je imao odlične performanse ubrzo ukinut, jer je YF-12 prije polijetanja zahtijevao nekoliko sati pripreme što posade, što samog aviona. Iako ga se Zrakoplovstvo odreklo, nastavio je letjeti za NASA-u sve do 1978. godine.

2. Lockheed SR-71 Blackbird

Lockheed SR-71 je bio napredni, strateški izviđački zrakoplov velikog doleta, brzine preko 3,3 maha (3.540 km/h) Sjedinjenih Američkih Država. SR-71 koji je razvijan pod okriljem velike tajnosti unutar tzv. “crnih projekata” iz zrakoplova Lockheed A-12 neslužbeno je nazvan “Crna ptica“, dok ga posada naziva “Habu” (vrsta zmije). 

Obrambene osobine zrakoplova bile su njegova brzina, velika operativna visina leta odnosno znatno sniženi radarski odraz tzv. stealth tehnologija koja zrakoplov čini gotovo nevidljivim za radar, što je važna inovacija u svijetu aeronautičkog inženjerstva, kasnije značajno unaprijeđena i danas korištena na naprednim nevidljivim zrakoplovima. Ako je bio napadnut raketom zemlja-zrak, zrakoplov bi jednostavno trebao povećati svoju brzinu što je bilo dovoljno za nadvladavanje rakete.  SR-71 bio je u službi od 1964. do 1998., 12 od 32 zrakoplova su uništena u nesrećama, iako niti jedan nije oboren u neprijateljskim akcijama. SR-71 je držao svjetski rakord u brzini letenja do 1976.godine. Za izradu aviona trebale su velike količine titana. CIA je osnivala fiktivne tvrtke širom svijeta kako bi kupovala metal iz Sovjetskog Saveza koji je tada bio najveći dobavljač, a i najveći neprijatelj SAD-a.

1. North American X-15

North American X-15  bio je američki raketni zrakoplov, izrađen za zajednički istraživački program NASA-e, Ratnog zrakoplovstva, i Ratne mornarice SAD-a, kao dio serije eksperimentalnih aviona “X”. X-15 tijekom 1960-ih postavio je brojne brzinske i visinske rekorde, između ostaloga i dosezanje Kármánove linije (vanjski rub svemira – 100 km visine), te je tijekom svog radnog vijeka prikupio ogromnu količinu podataka o nadzvučnim strujanjima zraka, aerodinamičkom zagrijavanju, kontroli i stabilnosti pri nadzvučnim brzinama, kontroli leta iznad atmosfere, tehnikama pilotaže pri povratku u atmosferu, ljudskim faktorima i instrumentima leta korištenim u dizajnu zrakoplova i svemirskih letjelica. Još uvijek drži svjetski rekord najveće brzine ikada dostignute za zrakoplov s ljudskom posadom. Njegov brzinski rekord od fantastičnih 6,7 maha (7.200 km/h) postignut je 1967. godine i još nije nadmašen.