Više od polovine Hrvata ljetuje na Jadranu


Mastercard je u suradnji s agencijom za istraživanje tržišta Improve proveo online istraživanje među korisnicima kartica u dobi 18-55 godina u Hrvatskoj

S preko 1.000 otoka, brojnim plažama, čistim morem te bogatom kulturnom i gastronomskom ponudom, hrvatska obala svakog ljeta privlači milijune turista iz zemlje i svijeta. Također, riječ je o uvjerljivo najpopularnijem ljetnom odredištu domaćih turista. Prema rezultatima istraživanja MasterIndex, koje je za Mastercard u svibnju provela agencija za istraživanje tržišta Improve, 56% ispitanika ljetovanje planira u Hrvatskoj. Iako je riječ o većini ispitanika, vidljiv je pad u odnosu na prošlu godinu kada je u Hrvatskoj planiralo ljetovati 62% građana.

Zagrepčani ljeto provode u vlastitim nekretninama, Istrijani vole kampove

Ljetni odmor na Jadranu u nešto većem broju planiraju provesti oni s mjesečnim prihodima iznad 12.000 kn (78%), ispitanici iz Zagreba i okolice (73%) te Slavonije i Like (70-72%). Takve planove ima ipak manji broj ispitanika u dobi od 50 do 55 godina (48%), zatim onih iz Istre, Primorja i Gorskog kotara (41%) te iz Dalmacije (27%). S druge strane, ljetovanje na hrvatskoj obali ne planira tek 27% ispitanika, dok je najviše neodlučnih u Sjevernoj Hrvatskoj gdje čak 21% ispitanika još uvijek nije sigurno gdje će na godišnji odmor.

Tijekom boravka na domaćoj obali, 50% ispitanika boravit će u privatnom smještaju, a 40% u svojoj ili obiteljskoj nekretnini. Hotelski smještaj odabrat će 11% ispitanika, smještaj u kampu 5%, a jedrenje 1%. Pritom će više od polovice Zagrepčana odmor provesti u svojoj ili obiteljskoj nekretnini, u usporedbi sa samo 25% Slavonaca. Zato se Slavonci većinom odlučuju za privatni smještaj (63%), kao i Ličani (69%). Kad je riječ o hotelima, najradije ih biraju Dalmatinci (16%), a najrjeđe ispitanici iz Like, Korduna i Banovine (3%). Istrijani prednjače kao ljubitelji kampova s čak 15% onih koji biraju ovaj tip smještaja.

Glavni izvor turističkih informacija je internet

Kao glavni izvor informacija o destinacijama na koje putuju, čak 91% ispitanika navodi internet. To se prvenstveno odnosi na domaće online sadržaje (64%) te specijalizirane aplikacije i stranice kao što je npr. TripAdvisor (44%). Drugi izvori informacija su članci na stranim internetskim stranicama (40%), stranice turističkih agencija (34%) te domaći (22%) i stranici (13%) blogeri i influenceri. Hrvatski građani prema istraživanju najviše vjeruju specijaliziranim stranicama.

Troškovi su glavni faktor pri izboru destinacije

Glavni faktor u odabiru destinacije su troškovi (77%), a nakon toga preporuka prijatelja i obitelji (48%). Također, važni faktori su udaljenost do destinacije (38%), online recenzije (35%), sigurnost destinacije (30%) te lokalna ponuda (25%). Pozitivne recenzije na internetu i sigurnost destinacije dobivaju na važnosti u usporedbi s prošlom godinom.

Kao najvažnije karakteristike destinacije ispitanici ističu omjer cijene i kvalitete (69%), troškove smještaja (58%), klimatske uvjete (44%), dobru prometnu povezanost (41%), ali i raznovrsnu kulturnu i gastronomsku ponudu, troškove prijevoza, ponudu događanja, noćni život i mogućnosti za shopping.

Rezervacija smještaja je najčešća online

Kada je riječ o rezervaciji smještaja, ispitanici sve više koriste online rezervacije preko specijaliziranih stranica za booking ili stranica putničkih agencija (48% u usporedbi s prošlogodišnjih 40%), a zatim izravni kontakt putem telefona ili maila (29%). Nešto manje od četvrtine ispitanika (22%) rezervira smještaj putem stranice pružatelja smještaja, dok 10% ispitanika uopće ne treba rezervaciju. Građani to sve rjeđe rade telefonski ili putem maila kod turističkog agenta (8%) ili u uredu turističke agencije (4%, u usporedbi s prošlogodišnjih 8%). Prema istraživanju, onih koji prvo dolaze na destinaciju, a tek onda traže smještaj, je 5%.

Online rezervacije češće su među najstarijom dobnom skupinom iznad 50 godina (66%) visokoobrazovanima (54%) te onima iz Istre i Primorja (58%).

Ispitanici karticama plaćaju gotovo polovicu troškova odmora

Kad je riječ o plaćanju smještaja, pada broj onih koji to čine gotovinom (56%  ispitanika, u usporedbi sa 60% prošle godine). Smještaj debitnom karticom plaća pak 22% Hrvata, a internetskim bankarstvom 10%. Na plaćanje kreditnom karticom se odlučuje 14% ispitanika, najčešće onih s višim primanjima. Gotovinu za plaćanje smještaja najrjeđe koriste Dalmatinci (28%), a najčešće ispitanici iz Slavonije i Sjeverne Hrvatske (65%). Ispitanici iz Dalmacije najradije plaćaju kreditnom karticom (44%).

Pritom se gotovina najčešće koristi za kupnju suvenira (81%), u restoranima, kafićima i klubovima (75%) te za ulaznice za koncerte, muzeje, kazališta i galerije (61%).

S druge strane, kartice su najčešći način plaćanja u supermarketima (77%), na benzinskim crpkama (73%) te u dućanima odjeće i obuće (67%).

U prosjeku, ispitanici karticama plaćaju gotovo polovicu troškova odmora (48%). Uz to, gotovo trećina ispitanika koji planiraju ljetovanje plaća preko 60% troškova karticom.

„Hrvatska je jedna od omiljenijih turističkih destinacija što je potvrdilo 19,4 milijuna turista koji su je posjetili u 2018., a domaći turisti će u svakom slučaju doprinijeti još boljim rezultatima turističke sezone. Kako istraživanja pokazuju da potrošači sve više teže otkrivanju autentičnih događaja, sigurno je da će mnogi od njih tražiti jedinstvena iskustva diljem Hrvatske“, rekla je Helena Šekerija iz Mastercarda. „Zato smo  turistima u Hrvatskoj – kako stranima, tako i domaćima – u sklopu naše platforme Priceless Croatia omogućili da Hrvatsku iskuse na jedinstven način.“

Turizam na drugačiji način

Nakon što se korisnik registrira na priceless.com, ima priliku kupiti razna iskustva te tako doživjeti let balonom te uživati u pikniku u oblacima koji je pripremio poznati chef Mate Janković ili u panoramskom letu helikopterom iznad Dubrovnika, iskusiti pivsku kupku u Istri, upoznati divlju stranu Zagreba u obilasku Zoološkog vrta, provozati se Zagrebom noću u starinskom Yugu, okušati se u traženju tartufa, otkriti šarm hrvatskog „malog Beča” tijekom romantičnog vikenda, istraživati tajne podmorja podvodnim skuterom, kušati najbolja svjetska izvorna maslinova ulja, razveseliti bolju polovicu kreativnom radionicom izrade čokolade, uživati u degustaciji autohtonih vina ili posebnom obroku u restoranu s Michelinovom zvjezdicom, ovladati osnovnim vještinama ekstremnih sportova u sklopu Pannonian Challengea, otkriti tajne Dubrovnika tijekom Dubrovačkih ljetnih igara, plesati do kasno u noć na festivalu Ultra Europe, uživati na koncertu Jacoba Colliera u Šibeniku ili planinariti po Velebitu i spavati u novouređenim pastirskim stanovima i još mnogo toga. Ova iskustva dostupna su isključivo na priceless.com.

***

Informacije o istraživanju

Online istraživanje MasterIndex o navikama korištenja financijskih usluga u Hrvatskoj te stavu prema platnim karticama je u svibnju 2019. za kompaniju Mastercard provela agencija za istraživanje tržišta Improve, na uzorku od 1.009 korisnika bankarskih usluga u Hrvatskoj u dobi od 18 do 55 godina.